Co z ciałem po śmierci

Czy stan ciała ma wpływ na wieczność?

Może się wydawać, że to co stanie się z ciałem po śmierci jest absolutnie nieistotne, ponieważ Bóg ma moc wzbudzić do życia wiecznego w nowym ciele (1 Kor 14:44), bez względu na to, co stało się z ciałem starym. Zastanawia jednak fragment 1 Krl 14:11,13 “Kto u Jeroboama umrze w mieście, tego pożrą psy, a kto umrze w polu, tego rozdziobią ptaki niebieskie, gdyż Pan tak powiedział. I będzie je opłakiwał cały Izrael, i pochowają je, gdyż jedynie ono z domu Jeroboama zejdzie do grobu, gdyż jedynie u niego z domu Jeroboama znalazło się coś, co podobało się Panu, Bogu izraelskiemu.” Fragment ten wskazuje na to, że pochowanie w grobie jest przywilejem, nagrodą za to, że znalazło się w pochowanym coś, co podobało się Bogu. Oczywiście Bóg ma moc wzbudzić człowieka niezależnie od tego, co stało się z jego ciałem, Mt 3:9 “(…) Bóg może z tych kamieni wzbudzić dzieci Abrahamowi.”. Nie chodzi bowiem o to, co Bóg może, a czego nie może, albo czy brakuje Mu mocy do wykonania czegokolwiek, bo Bóg może wszystko, a już na pewno nie brakuje Mu mocy do wskrzeszenia człowieka. Chodzi raczej o to, czy być może Pan Bóg nie powziął postanowienia, że stan ciała po śmierci będzie miał wpływ na wskrzeszenie do życia wiecznego.

Czy chrześcijanie mogą palić ciała swoich zmarłych?

Przytoczony już fragment 1 Krl 14:11 sugeruje, że pożarcie ciała przez psy jest karą. Podobny motyw znajdujemy w 2 Krl 9:36 w odniesieniu do Izebel. Psy kojarzą się z jedzeniem kości. O ile ciało zjada każdy drapieżnik, psy są kojarzone typowo z pożeraniem kości. W grobie, nawet jeśli złożono całe ciało, to ostatecznie mówi się, że czyjeś kości zostały złożone w tym miejscu, ponieważ wiadomo, że ciało nie zostanie zachowane. Skoro psy pożerają kości, to znaczy że cała Izebel zostanie pożarta, strawiona i wydalona i nie zostanie po niej absolutnie nic. Fragment 1 Krl 13:28-29 mówi o tym, że lew zagryzł nieposłusznego proroka, ale go nie pożarł, następnie jego ciało zostało złożone w grobie. Widać w tym fragmencie, że Bóg dokonał cudu, nie dopuszczając aby lew postąpił zgodnie ze swoją naturą, a jedynie ukarał proroka śmiercią, a nie pożarciem ciała. To jest jedynie ułamek tego co można znaleźć w Biblii w temacie grzebania zmarłych, w przeciwstawieniu do pohańbienia ich ciała, mający na celu uruchomienie ciekawości poszukiwania odpowiedzi na pytanie, czy chrześcijanin może stosować kremację, bądź inne metody niszczenia ciała. Jednak z powyższych fragmentów widać wyraźnie, że zniszczenie ciała jest karą, a pogrzebanie go jest nagrodą.

© 2013-2020 Daniel Dąbrowski